آرشیف

2014-10-13

جام غور

نخستین جشن گل سیب در ولسوالی شهرک ولایت غور

نخستین جشن گل سیب در ولسوالی شهرک ولایت غور

پنجشنبه 10 میزان 1393 برابر با 2 اکتوبر 2014
نویدالله پژواک
وبسایت جام غور

برای اولین بار باغداران ولسوالی شهرک ولایت غور به همکاری برنامه ثبات و مقام ولسوالی شهرک، جشن سیب را برگزار نمودند.
این نخستین بار است که باغداران به همکاری اداره محلی محصولات سیب ولسوالی شهرک که در ولایات زون غرب به نام "سیب کمنج" از شهرت ویژه ی برخوردار است، جشن میگیرند.
شاه پسند پهلوی سرپرست ولسوالی شهرک ولایت غور که با جمع از باغداران، علما، متنفذین و مردم شهرک در مراسم جشن گل سیب صحبت میکرد، گفت:" نخستین بار است که جشن گل سیب در ولسوالی شهرک برگزار گردید، این جشن به هدف تقدیر نمودن از تلاش های باغداران و حمایت از غرس کردن نهال درخت سیب است".
اقای پهلوی گفت، محصولات سیب در سال روان به 20 تن رسیده است که بشمول فیروزکوه به ولایات زون غرب صادر میگردد؛ نامبرده افزود:" سیب شهرک که بنام سیب کمنج از شهرت خاص برخوردار است، نسبت به سیب های دیگر ولایات قیمت آن نیز بلند است".
سرپرست ولسوالی شهرک با قدردانی از باغداران و زحمات آنان در این راستا گفت، اداره محلی شهرک تلاش میکند تا برای باغداران زمینه فراهم سازی نهال سیب و دیگر میوه جات را فراهم نماید.
الحاج مولوی نورالدین یک تن از شرکت کنندگان این جشن، این اقدام اداره محلی شهرک را ستود و خاطر نشان ساخت که این جشن باعث شهرت بیشتر محصولات سیب در آن ولسوالی گردد.
نامبرده از ریاست زراعت غور خواست تا در ترویج باغداری در ولسوالی شهرک و دیگر ولسوالی ها تلاش نمایند.
داکتر غلام سخی که در جشن گل سیب ولسوالی شهرک در حضور ده ها تن از باغداران و مردم آن ولسوالی صحبت میکرد، از فواید سیب چنین گفت:" سیب نقش مهمی در سلامت بدن دارد، علاوه بر پیشگیری از بیماری ها، باعث افزایش سلامتی نیز میشود، قند که در سیب وجود دارد طبیعی است و فواید زیادی دارد که به هیچ عنوان قابل مقایسه با شرینی ها و قندهای مصنوعی نیست. قند موجود در سیب باعث افزایش انرژی میشود به همین دلیل است که خوردن این میوه صبح زود و قبل از صبحانه توصیه شده و تا آخر شب بدن را سر حال نگاه میدارد و انرژی مورد نیاز را تامین میکند".
گل احمد خان به نمایندگی از باغداران از ایجاد این فرصت اداره محلی شهرک قدردانی نمود و گفت، سیب یکی از محصولات زراعتی ولسوالی شهرک است که همه سال باغداران مقدار زیاد را علاوه بر مصارف داخلی ولسوالی به مرکز ولایت غور و ولایت هرات نیز صادر می کنند، سیب ولسوالی شهرک که در غور و هرات بنام سیب کمنج شهرت خاص پیدا کرده از مزه ویژه ایی برخور دار است. من به نمایندگی از دهاقین از اداره محلی شهرک میخواهم که در قسمت کشت و زراعت توجه ایی جدی داشته باشد چونکه مردم ما همه زراعت پیشه هستند اگر مردم ما گندم، جو، جواری، نخود، کچالو، انگور، شفتالو، وسیب کشت می کنند باید اداره محلی از طریق بخش زراعت دهاقین را کمک نمایند وقتیکه کشت شان مرض میزند برای شان دوای ضد مرض را فراهم سازد.