05-01-2019

الحاج امین الدین سعـیـدی

آداب همبستر
05-01-2019

الحاج امین الدین سعـیـدی

آداب همبستر

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:
در تعلیمات اسلامی  برای زوج متدین (شوهر وهمسر) استفاده از  هر نوع  لذتی را که از دایرۀ  حلال  ومقام انسانی خارج نگردد، هدایت فرموده اند. بانهم دین مقدس اسلام برای شوهر وهمسر نکات هوشدار دهنده را بیان وهدایت فرموده است که  نباید  كانون خانواده دچار برخی ازمشكلات كه از نارضایتی جنسی یكی از طرفین ( همسر وشوهر) بوجود می آید نشود.
ازمحتوای دساتیر وتعلیمات اسلامی چنین استنباد میشود که: همبستر شدن زن و شوهر و ارضای غریزۀ جنسی در ذات خویش عبادت محسوب می شود و حتی علمای اسلام میفرمایند: در این همبستر شدن باید رضایت وارضاء جانبین باید بصورت دقیق وهمه جانبه در نظر گرفته شود.
آنچه که الله تعالی در مسائل ارتباط جنسی وآداب همبستری بین زوجین  تشریع نموده است، اصل  اشباع و تامین غرایزسالم و برابر، و رسیدن به منافع مورد نظر از آن رابطه (جنسی)  غنی (و بی نیاز از اعمال زشت و خلاف فطرت سلیم بشری ) است.
دانشمند شهیر جهان اسلام شیخ امام ابن القیم  رحمه الله در کتاب (الهدی النبوی) (3/149) می نویسد: نزدیکی با زن و جماع که یکی از مقاصد زناشویی است دارای منافع سرشار می‌باشد. زیرا مقاربت و نزدیکی در اصل برای سه هدف و مقصد استوار  است:
- حفظ نسل و دوام نوع بشر تا این که آن تعداد افرادی که خداوند متعال پیدایش آنها را در این جهان مقدر ساخته است، کامل شوند.
- بیرون کردن آب منی از بدن، زیرا ماندن آب در بدن چه بسا موجب مریضی  شود.
ـ قضای شهوت و رسیدن به لذت هم خوابگی و استفاده از لذت جنسی.([1])
نکته قابل دقت درهمبستر شدن در انسان برخلاف سایر زنده جان ها ،میباشد زیر  کیفیت همبستر شدن با همسروانجام رفتار جنسی در انسان غریزی نیست و بلکه آموختنی است و باید روش صحیح آن را باید در روشنی تعلیمات اسلامی یاد گرفت، گرچه اصل وجود غریزه جنسی غریزی و فطری است. به همین دلیل زمانیکه جوانان میخواهند ازدواج نمایند ، جدآ پیشنهاد میگرددکه : تعلیمات لازمی را در مورد همبستری در شرعیت اسلام  بصورت دقیق وهمه جانبه مورد مطالعه قراردهند.
برخی از این تعلیمات عبارتند از:
 مقدمات همبستر شدن، شناخت نیازهای عاطفی یکدیگر در هنگام مجامعت و رعایت آن، شناخت راه های مختلف همبستر شدن، آگاهی از حامله شدن و تنظیم خانواده، آگاهی از احکام شرعی آن اعم از زمان و مکان مجامعت و مسائل دیگر آن مثل وضؤ ،غسل و امثال آن، رعایت نظافت ظاهری مثل مسواک زدن، استعمال خوشبو ،عطریات  و امثال آن، آگاهی از نکات صحی  آمیزش و رعایت آن، آگاهی ضمنی از اختلال های جنسی که در صورت وقوع، سریعا برای معالجه اقدام کنند وصدها نقاط دیگر که ذکر همه آن بحث ما را به درازا میکشاند .
نکته ای که در اینجا لازم است که باید یادآورشد این است که رسیدن زن و شوهر به اوج لذت جنسی (ارگاسم) یکی از علائم انجام شدن موفقیت آمیز آمیزش جنسی است.
اما با تأسف باید گفت که تعدادی کثیری  از همسران به دلایل مختلف که مهمترین آن عدم آگاهی و رعایت نکات بالا است، از انجام رضایت بخش این عمل ناتوانند و به همین جهت به مشکلات زیادی اعم از جسمی و روانی ودر نهایت امر به طلاق مواجه میشود .
 برزن و مرد شایسته است که هدفشان از ازدواج بایدپاکدامنی باشد تا خود را از آنچه خداوند حرام فرموده محافظت کنند، در اینصورت طوریکه در فوق هم یاد اور شدیم مجامعت وهمبستری برای شان بحیث صدقه محسوب میگردد.
در حدیث که از  ابوذر ررضی الله عنه در این بابت روایت گردیده امده است :
«أن ناسا من أصحاب النبی صلی الله علیه و سلم قالوا للنبی صلی الله علیه و سلم : یا رسول الله، ذهب أهل الدثوربالأجور، یصلون کما نصلی، و یصومون کما نصوم، و یتصدقون بفضول أموالهم، قال : أولیس قد جعل الله لکم ما تصدقون؟ إن بکل تسبیحة صدقة، و بکل تکبیرة صدقة، و بکل تهلیلة صدقة، و بکل تحمیدة صدقة، و أمر بالمعروف صدقة، ونهی عن منکر صدقة، و فی بضع أحدکم صدقة، قالوا یا رسول الله أیاتی أحدنا شهوته و یکون له فیها أجر؟! قال : أرأیتم لووضعها فی حرام أکان علیها وزر؟ فکذلک إذا وضعها فی الحلا کان له أجر» (صحیح مسلم 1006/697/2)(جماعتی  از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و سلم به پیامبر گفتند، ای رسول الله ! ثروتمندان اجر و پاداش فراوانی دریافت می‌کنند؛ چراکه آنان مانند ما نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند، و (اضافه بر آن) از اموال اضافیشان صدقه می‌دهند. پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود : آیا خداوند چیزی را برای شما قرار نداده که با آن صدقه بدهید؟ هر سبحان الله، الله أکبر، لا إله إلا الله و الحمدلله که می‌گویید برای شما صدقه محسوب می‌شود، امر به معروف و نهی از منکر صدقه است، و در نزدیکی با همسرانتان صدقه هست، گفتند : ای رسول خدا! یکی از ما شهوتش را برآورده می‌کند برایش اجر و پاداش هم هست؟ فرمود : مگر ندانست که اگر آنرا از راه حرام برآورده کند، گناهکار می‌شود؟ پس به همین ترتیب اگر در راه حلال آنرا برآورده کند، اجر و پاداش دریافت می‌نماید).
شب زفـاف:
شب زفاف یکی از شب های پر خاطره  در زندگی  وتاریخ زنا شوهری است، بنآ حکم شرعی ومستحب است  كه داماد با همسرش در شب  زفاف ازملاطفت خاصی استفاده نموده ، وبا تقدیم کردن  شربت وشیرنی  اولین زندگی خویش را به خوشی  وشرینی اغاز نمایند ، درحدیث  متبركـه از اسماء بنت یزید روایت گردیده آمده است که:
« إنى قینت عائشة لرسول  الله صلى الله علیه وسلم ثم جئته فدعوته لجلو تها ، فجا ء فجلس إلى جنبها ، فأتی بعس لبن ، فشرب  ثم ناولها  النبى صلى الله علیه وسلم فخفضت رأسها  واستحیت ، قالت  أسما ء:   فانتهر تها  وقلت  لها ، خذی من ید النبى صلى الله علیه وسلم قالت:   فأخذت فشربت شیئٱ » ( عایشه را براى پیامبر صلى الله علیه وسلم  مزین  كردم ، سپس نزد پیامبر  صلى الله علیه وسلم  رفتم ، و او را  براى دخول  بر  عائشه  دعوت كردم ، آمد  وكنار  نشست ، سپس  ظرفى بزرگ  از شیر  آورده  شد، پیامبر صلى الله علیه وسلم  از آن خورد وبه عائشه  داد ،  عائشه سرش  پایین انداخت وشرم كرد أسما ء گوید : بر سر او داد زدم وگفتم ظرف شیر را  از دست پیامبر صلى الله علیه وسلم  بگیر.أسما ء گوید: عاىشه  شیر  را گرفت  وكمی از آن را نوشید » ( از كتاب  آداب الزفاف  علامه البانى  الحمید: ( ۳۶۷ / ۱۷۹ / ۱ ) ، احمد فتح البارى ۶/ ۴۳۸ / ۴۵۸  و ۴۵۳  و ۴۵۲ ).  
یكى دیگر از سنت هاى شب زفاف این است كه داما د دستش را  روى  پیشانی  همسرش  قرار دهد  وبسم الله  بگوید  واز خد ا طلب بركت  كند. ود عایى زیر  را كه در حدیث آمده است قرائت كند  » اللهم إنی أسأ لك من خیر ها  وخیر  ما جلبتها   علیه ، وأعوذبك من شر ها  وشر ما جلبتها علیه » ( یعنى  : پروردگارا  !  خیر  او  و خیر  آنچه در او آفریده ای  را  از تو  مى خواهم  وبه تو  ازشر  او و شر آنچه  در او  آفریده ای  پناه مى برم ).  
همچنان سنت است دو ركعت  نماز نفل   به هم  بخوانند . همچنان سنت است  كـه در هنگام آمیزش بگویـــد :« بسم الله اللهم  جنبا الشیطان  وجنب الشیطان ما رزقتنا »( به نام الله  ، پروردگارا  ! شیطان را  از ما  وازآنچه  به ما  عطا  مى كنی دور بگردان )
 پیامبر صلى الله علیه وسلم  فرموده است:« فإن قضى  بینهما  ولد لن یضره الشیطان  ابدا » اگر طفل  از آن دو متولد شود ، شیطان  هر گز  به او ضرر نمى رساند .) (صحیح امام بخارى : ۵۱۶۵ / ۲۲۸ / ۶۹ ) ، (صحیح امام مسلم:۱۴۳۴ / ۱۰۵۸ / ۲) ، ( سنن ابود ادو) عون  المعبود :( ۲۱۴۷  / ۱۹۷ / ۶ ( ،) سنن الترمذى  ۱۰۹۸ /۲۷۷ / ۲ (، سنن ابن ماجه : ۱۹۱۹ / ۶۱۸ / ۱ (.
مقاربت بعد از زفاف:
در مقاربت و همبستری شوهر با همسرش بعد از عقد و قبل از زفاف در شرع اسلامی اصولآ هیچ ممانعتی شرعی دیده نمیشود ،  اما چون این مسئله اساسآ با عرف در تضاد می باشد ، اگر می‌ترسد مقاربت قبل از اعلان زفاف و برگزاری مراسم عروسی پیامدهای ناگواری را به بار می اورد ، بهتر این کار را  انجام ندهد؛ زیرا دفع مفسده، مقدّم بر جلب مصلحت و منفعت است.

 


([1]   )  کتاب تنبیهات علی أحکام تختص بالمؤمنات، شیخ دکتر صالح بن فوزان




ادامه مطلب در اینجا

 

نوشتن دیدگاه

مجلات و کتب