آرشیف

2016-11-27

سجاد ساحل

گرامی داشت از روز جهانی اطفال در ولایت غور

گرامی داشت از روز جهانی اطفال در ولایت غور

گرامی داشت از روز جهانی اطفال در ولایت غور

چنانچه بر همگان پیدا است که کودکان یک قشر آسیب پذیر انسانهارا تشکیل میدهند و همواره در معرض خطرات گوناگون و قربانی سهل انگاری ها، سوء رفتار ها و استثمارهای متنوع در جامعه  قرار دارند.  از طرف دیگر اطفال با ظرافت جسمی و عطوفت اخلاقی که دارند، بسان غنچه گلستان در زندگی اجتماعی انسانها اند و به عنوان انسان که محور اصلی حقوق بشری را تشکیل میدهند شایسته تمام حقوق و ارزش های بشری بوده بناءً باید مورد مراقبت های ویژه اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی قرار گیرند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که یگانه نهاد ملی حقوق بشری در سطح کشور بوده حمایت و انکشاف حقوق اطفال را که  اطفال افغانستان به نسبت مشکلات زیادی  دستخوش حوادث قرار میگیرند، جزء از اولویت های کاری خویش قرار داده و یک بخش را برای حمایت و انکشاف حقوق اطفال در تمام دفاتر خود ایجاد کرده است. بر علاوه سایر فعالیت های آموزشی، نظارتی و حمایوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همه ساله از 20 نوامبر( روز جهانی طفل) گرامی داشت می نماید.
به تاریخ 2 قوس 1395 دفتر ولایتی غور-کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با حضور رؤسا و نمایندگان ادارات دولتی و غیر دولتی، نمایندگان رسانه ها، استادان و شاگردان مکاتب، اطفال پرورشگاه و والدین اطفال از سالروز جهانی اطفال تجلیل نمودند.
بعد از تلاوت آیات شریف از کلام الله مجید و نشر سرود ملی، عبدالصمد امیری سر پرست دفتر ولایتی غور به نمایندگی از دفتر ولایتی غور به  مهمانان محفل خوش آمدید گفته و در ضمن اهداف گرامی داشت از  روزجهانی اطفال را  در محور  جملات ذیل بیان داشت:
تجلیل بمنظور ارج گذاشتن و احترام به شخصیت و کرامت انسانی طفل،
تجلیل بخاطر ایجاد تلاش همگانی در جهت رفع مشکلات اطفال،
جهت دادخواهی برای بهبود وضعیت حقوق اطفال و جلب توجه حکومت و جامعه جهانی به حمایت  ازحقوق اطفال، و
برای آموزش و تنویر اذهان عمومی  از موضوعات مربوط به حقوق اطفال.
آقای امیری انسان هارا سرمایه های اصلی جامعه بیان کرد و پیشرفت و ترقی جامعه  را منوط به کیفیت انسانی و سرمایه های معنوی آن خواند. وی افزود: " ما، اطفال و نوجــــــوانان را در این ارتباط نادیده گرفته نمی توانیم. آنها جزء لایتجزای جامعه بشری بوده و سرمایه­های اصلی یک جامعه را می سازند".

سپس آقای نورمحمد نور به نمایندگی از مقام ولایت در مورد دست آوردهای حکومت محلی غور در زمینه حمایت از حقوق اطفال صحبت کرد.  وی  اطفال را سرمایه های امروز و فردا خوانده و افزود:  " مقام ولایت در ارتباط با حقوق اطفال تلاش های زیادی را بخرج داده و همیشه در صدد بهبودی وضعیت حقوق اطفال خواهد بود".

آقای فضل الحق نجات معاون تدریسی ریاست معارف ، به نمایندگی ازاین ریاست در مورد میزان دسترسی اطفال به حق تعلیم و تربیه وتأثیرات نقض حقوق بشری اطفال صحبت نمود. وی تعداد مکاتب را  815 باب در بخش تعلیمات عمومی ذکر کرد که از آن میان فقط 219 آن چه بصورت پخته و یا خامه صاحب تعمیر بوده  و تقریبا 600 باب مکتب دیگر را بدون تعمیر بیان کرد و گفت: " این مکاتب یا در روی دشت است و یا در مساجد". آقای نجات تعداد شاگردان را  دو صد و سی هزار بیان کرد که به تعداد 84000  متعلم  از طبقه اناث اند. همچنان نبودن کتاب درسی برای شاگردان را از صنف هفت به بالا نیز از مشکلات عمده معارف یاد آور شد.

داکتر گل احمد عثمانی رئیس کار و امور اجتماعی موضوع  وضعیت عمومی اطفال و اطفال در معرض خطر را ارائه کرد. وی در بخش از سخنانش گفت: امروز ما از روز جهانی اطفال در حالی تجلیل می کنیم که اطفال این وطن هیج مصؤنیتی نداشته آنها ازبسیاری خدمات محروم اند.  اطفال در بسا نقاط این کشور بخصوص در ولایت غور توسط افراد ددمنش به قتل میرسند. اطفال زیادی اینجا گرسنه اند، لباس ندارند در حالیکه امروز هزینه های زیادی به مصرف می رسد که هیچ تأثیری بر زندگی اطفال ندارند.  وی همچنان  اضافه کرد: همه ما در برابر حمایت و انکشاف حقوق اطفال مکلفیت های اسلامی، اخلاقی و قانونی داریم  " .

 سپس محترم عطاء الله فاضل رئیس دانشگاه غور، در مورد علل و عوامل افزایش گراف تخلفات اطفال و نقش خانواده در تربیت اطفال صحبت کرد.  وی عوامل و عللی که در تربیت اطفال نقش مؤثر و سازنده دارند، از عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، عوامل خانوادگی و عوامل محیطی نام برده و توضیحات ارائه داد. وی نقش خانواده را در تربیت اطفال مؤثر دانسته و آن را مرکز تمدن بشری خواند. خشونت های خانوادگی، بی مهری به اطفال، تبعیضات تربیتی، سهل انگاری والدین در تربیت اطفال، وضع نابسامان خانواده ها، بی سوادی والدین، عدم تغذیه درست اطفال، اهمیت ندادن به خواسته ها و نظریات اطفال و … را از عوامل متذکر شد که روی شخصیت، جسم و روح و روان طفل صدمه وارد می سازد.  ایشان همچنان تأمین نیازمندی های جسمی، روحی و عاطفی طفل را  از شرایط اساسی تربیتی خواند.   پیشنهاداتی  را در مورد استخدام مشاورین متخصص در مراکز تربیت اطفال و استخدام روانشناسان مجرب  در مراکز تربیتی به عنوان استاد و مربی ارائه داشت و نیز خواهان استخدام متخصصین مربوط به حقوق اطفال، در نهاد های عدلی و قضایی شد.

قابل یاد آوری است که در این محفل اطفال نیز سهم بسیار بارزی در ارائه مقالات، پارچه تمثیلی، اشعار و ترانه  داشتند،  که از جمله پارچه تمثیلی زیبای در مورد منع خشونت و بد رفتاری علیه اطفال توسط تیم رضاکاران و نو اندیشان فیروز کوه اجراه شد و توجه عموم اشتراک کنندگان را جلب کرد. همچنان سرود زیبای در مورد اطفال توسط تیم سرود  دختران لیسه دره قاضی اجرا شد، بر علاوه دو مقاله زیبا توسط  فایقه متعلم صنف سوم  مکتب میدان و رحیمه متعلم صنف دهم لیسه نسوان خدیجه کبری اجرا گردید که مخاطب شان هم خانواده ها بود و هم مسؤلین اداری وتربیتی. آنها فضای صلح آمیز را برای اطفال می خواستند و در ارتباط با انکشاف حقوق اطفال توجه بیشتری را تقاضا داشتند. اشعار زیبای نیز در مورد اطفال توسط  تعداد اطفال کوچک ارائه شد که خیلی قابل توجه و جذاب برای اشتراک کنندگان بود. سپس محفل با دعای مولوی سیف الدین مرتضوی به اختتام رسید.

 سجاد ساحل